Call Center Stress – niet alleen bij de klanten!

We lezen dikwijls klachten van mensen die gék worden van de onaangekondigde telefoontjes van call centers die hun mening willen weten of iets willen verkopen. Zo’n telefoontje komt altijd op een ongelegen moment en de beller is vaak zeer vasthoudend. Getraind om bij een afwijzend antwoord als een terrier te blijven doorgaan om zijn targets te halen. Als onschuldige consument moet je soms bijna onbeleefd worden en de hoorn op de haak smijten. Dat levert de nodige stress op.

Minder bekend is de andere kant van de medaille. Ook de callcenter-medewerkers hebben namelijk last van stress. De Belgische Federale Overheidsdienst Arbeid deed onlangs een onderzoek en ontdekte dat mét de mondigheid van de consument ook de stress voor de call center-medewerkers sterk toeneemt.

Het is gewoon geen pretjes om steeds opnieuw hetzelfde verhaal te moeten vertellen en telkens weer te horen krijgen dat de klant geen zin heeft om je te woord te staan, laat staan om een abonnement te nemen of een enquête te beantwoorden.

Nu in de economisch moeilijke tijden de concurrentie toeneemt en de marges lagen worden, is de werkdruk bij de call centers groot. Elke medewerker moet binnen een bepaalde tijd een minimaal aantal gesprekken afhandelen en overeenkomsten sluiten. Lukt dit niet, dan heeft dit consequenties, tot zelfs ontslag.

Wie in een call center werkt, wordt getraind steeds netjes en vriendelijk te blijven, al wordt de klant nog zo bot. Dat leidt naast de werkdruk tot steeds strakker gespannen zenuwen en kan uiteindelijke zelfs oorzaak zijn van ziekte, overspannenheid of een burn out.

Dus een volgende keer dat u gebeld wordt door een cal center, kunt u het beste vriendelijk blijven en snel duidelijk maken of u wel of niet bereid bent het gesprek in te gaan. Zo helpt u de belmedewerker snel beslissen het gesprek te beëindigen en op zoek te gaan naar een volgend slachtoffer. Zonder belcenterstress.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Callcenter, Contact Center en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Call Center Stress – niet alleen bij de klanten!

  1. Gijs zegt:

    Een goede callcenter software is zeer belangrijk! Deze klachten komen vaker voor en zijn zeer makkelijk te voorkomen!

    • Krek. zegt:

      Inderdaad, Gijs, goed dat je dit hier even aanstipt! Mijn voorstel gaf al een mogelijke oplossing aan. Weet jij zelf ook iets wat je kunt doen als iemand je belt zonder dat je op dat telefoontje zit te wachten?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s